Фільм "Мій Шевченко”, який висунуто на Державну премію
імені Тараса Шевченка, є нешаблонною спробою показати справжнього, живого
Кобзаря, і при тому без втрат пошани й любові до нього. Згадаймо невеличкий
факт з фільму: Шевченко отримував безліч листів від земляків, і всі вони, не
змовляючись, називали його "батьком”. Відчували в ньому щось своє, рідне.
Таким він лишився в їхній пам’яті. І не його вина, що певні режими
використовували ім’я велета нації в найбрудніших цілях. В інтригуючій назві — "Мій Шевченко” — приваблювало оте
присвійне — "мій”. Тобто — особистісний погляд, суб’єктивний — тим і
цікавий. Як з’ясувалося з невеличкого прологу до фільму, займенник "мій”
стосувався не якогось конкретного журналіста чи науковця і його власного
розуміння творчості Шевченка, а кожного з глядачів взагалі. Протягом чотирисерійного документального фільму його творці
(автори ідеї і сценарію Олександр Роднянський, Юрій Макаров, Олена Чекан,
режисер Павло Овечкін, оператор Віталій Філіпов) ведуть глядача від невеличкої
хати в Моринцях, де народився, до Чернечої гори біля Канева, де похований. Від
загальновідомих фактів біографії нікуди не дінешся — однак авторам вдається
знайти в кожному епізоді з життя Шевченка невідомий нюанс і подати це
по-новому. Причому погляд авторів суголосний сприйняттю сучасної людини, бо він
не лише об’єктивний, фактографічний, а й емоційний.
Вдалий у фільмі "поліекран”: справжні документи,
картини — і стара кінохроніка чи фільми про Шевченка (використано картини Ігоря
Савченка і Станіслава Клименка). А телевізійна візуалізація придатних до
реального показу фактів, місць подій — взагалі річ безпрецедентна. "І все
ж краще один раз побачити...” — тут як стовідсоткова істина. Вільнюс,
Петербург, Арал — це вже не якісь загальні назви, а конкретні місця, де бував
поет. Там і сьогодні живуть люди. І хоча в цьому немає нічого незвичайного,
живуть собі, як і сто чи двісті років тому, але в контексті мало не міфічної
постаті Шевченка. Ходив цими вулицями чи степами, жив у цих кімнатах, страждав,
любив, вірив, сумнівався, сподівався — усе справжнє. Авторам фільму вдається
уникнути й іншої крайності — надмірного, сказати б, оживлення міфу. "Мій
Шевченко” — стрічка інтелігентна й тактовна. |