Велике значення
для успішного навчання в школі має психічне здоров’я, тобто стан
психологічного, фізичного та соціального благополуччя. Основою складності учнів
середньої ланки навчання є швидкий темп змін, що відбувається у цьому періоді.
Учні переживають за свою зовнішність, за те як його оцінять однолітки, за те,
що сказати батькам тощо, що викликає тривожність.
Тривога — емоційний стан людини, що виникає в
умовах несподіваностей як при затримці приємних ситуацій, так і частіше при
очікуванні неприємностей. В основі феноменології тривоги, з точки зору сучасної
психології , лежить переживання страху. Страх як будь-яка базова емоція (радість, гнів, відраза, презирство тощо)
може варіювати у своїй інтенсивності, відповідно і в стані тривоги він може
бути вираженим слабо, помірно і сильно.
Певний рівень тривожності — природна й
обов’язкова характеристика активної діяльності особистості. У кожної людини є
свій оптимальний рівень тривожності. Тобто корисна тривожність. Особистість, у
якої висока тривожність, схильна перебільшувати ситуацію загрози, що впливає на
її самооцінку та життєдіяльність.
Тривожність виконує охоронну (передбачення
небезпеки і підготовка до неї) і мотиваційну функцію.
Отже, педагогам, психологам,вихователям та батькам
варто зрозуміти, що дитина у стані тривоги переживає, як правило, не одну
емоцію. А деяку комбінацію емоцій, кожна з яких впливає на соціальні взаємини,
соматичний стан, пізнавальні процеси та поведінку в цілому.
Тривожна людина
постійно очікує несприятливого розвитку якихось подій, що мають відношення
безпосередньо до неї. Навіть у досягненні успіху високо тривожна особистість
сподівається на негативні наслідки - висловлювання , оціночні судження,
переживання, дії з боку оточуючих.
На думку Л.А.Лєпіхової, виникнення тривожності
результат недостатньої адаптивності психофізіологічних механізмів, що
проявляється в посиленні рівня активації нервової системи і, як наслідок цього,
неадекватних поведінкових реакцій.
Отже, переживання соціального стресу пов’язане
з емоційним станом, на фоні якого розвиваються соціальні контакти, а для учнів
5—11 класів має неабияке значення думка однолітків; фрустрація потреби в
досягненні успіху характеризується несприятливим психологічним фоном у класі,
який не дозволяє учневі, реалізувати потреби в успіху, досягненні високого
результату; проблеми та страх у взаєминах із вчителями впливають на зниження
успішності через негативний емоційний фон з ними (авторитарний стиль діяльності
учителя, незнання психологічних особливостей дітей даного віку тощо).
Як один із
шляхів подолання тривожності в навчальному закладі є залучення учнів до
гурткової роботи. Гуртки психології є особливо актуальними в даному напрямку,
оскільки на заняттях учні вчаться переборювати життєві труднощі, регулювати
прояви емоційних станів та релаксувати.
Катерина
Пяткова,
керівник
гуртка районного БДЮТ
при Тростянецькій ЗОШ І-ІІІ ступенів
«Стань
творцем свого життя» |